Het Breinlaboratorium

 

Ben jij deskundige (expert …) en herken je dit?

  • Voel je je zelfverzekerd ten aanzien van je expertise, maar ongemakkelijk als je deze moet overdragen aan anderen? Van dat ongemak wil je graag af!
  • Lukt het je niet om je expertise uit je brein te krijgen en geschikt te maken voor je collega’s? Het is lastig om al die kennis die je hebt opgebouwd weer in hapklare brokken te krijgen.
  • Draag je je expertise al over, maar ben je daar niet tevreden over je behaalde resultaten en wil je daar nu verandering in brengen? Je merkt aan je toehoorders dat het ze onvoldoende bijblijft.
  • Wil je net zo van het overdragen van je vak genieten als je houdt van je expertise? Zodat je er weer energie van krijgt in plaats van dat je het gevoel hebt dat je er tijd mee verliest?

Als je je hierin herkent, ben je niet de enige. Ik spreek zo veel mensen in verschillende beroepen die zoeken naar hoe ze nu effectief hun deskundigheid overdragen. En zo vaak lijken ze hier geen zin in (lijken) te hebben. Terwijl als je hen vraagt naar hun vak, ze vol passie en vuur vertellen. Vaak gaat het erover dat ze nog moeten ontdekken hoe ze die liefde voor hun vak met impact voor de anderen kunnen overbrengen.

Veel experts proberen zelf uit te vinden hoe ze dit nu het beste kunnen doen en balen soms van zichzelf dat het niet ‘als vanzelf’ gaat. Er gaat een hoop tijd zitten in het ‘uitvinden’ hoe het moet. Je leert wel een hoop, maar dat moet effectiever kunnen.

Het kán ook anders. Ontdek in het Breinlaboratorium de basisbeginselen van hoe je jouw expertise zo kan delen dat zowel de liefde van je vak als ook de inhoud bij de ander blijft ‘plakken’.

 

Ontdek hoe je jouw vak en deskundigheid wel kunt overbrengen

 

“(aan)leren zonder bewustzijn van hoe het brein leert, is als het ontwerpen van een handschoen, zonder te weten hoe een hand er uitziet”

– Leslie Hart –

Weten en toepassen van kennis over hoe het lerende brein werkt is een praktisch handvat! Maar de meeste mensen weten meer van de werking van hun fiets dan van hun brein. Ze weten niet waar ze op moeten letten als ze iets tussen de oren moeten krijgen bij een ander. Ze weten niet hoe ze de anderen kunnen verleiden om te leren wat zij hebben geleerd. Niet alleen beschikken ze niet over de kennis, veelal gaat het ook over ontbrekende methodes waardoor ze slim kunnen laten leren.

Wil je ontdekken hoe het wél werkt? Doe dan mee met het Breinlaboratorium!

Tijdens deze dag maak je kennis met hoe je eenvoudig je complexe kennis bij de ander tussen de oren krijgt. Je gaat het niet alleen leren, maar ook spelenderwijs ontdekken. Het Breinlaboratorium is gebaseerd op de technieken van breindidactiek.

Breindidactiek is het toepassen van neurowetenschappelijke inzichten bij leren en ontwikkelen. Het wordt ook wel Breinleren genoemd. Als het jou lukt om die expertise zo te verpakken dat het anderen sneller laat leren, maak je jezelf en voor je bedrijf van onschatbare waarde, voor nu en in de toekomst.

  • Je leert wat er in jouw brein en die van anderen gebeurt als er wordt geleerd.
  • Je ontdekt de 6 breinprincipes die je kan hanteren om leren te versnellen.
  • Je experimenteert met nieuwe werkvormen om kennis je eigen te maken.
  • Je ontdekt hoe je het overdragen van je eigen kennis zowel voor jezelf als voor anderen leuk maakt.
  • Je maakt je eigen plannen op basis van de opgedane inzichten om in je eigen situatie mee te gaan experimenteren.

Omdat ik graag de liefde voor mijn vak deel, neem ik je in het breinlaboratorium graag mee naar alle praktische en toepasbare inzichten die ik heb opgedaan. Deze kennis vergaren voelde toen ik in 2007 met dit thema aan de slag ging alsof ik een ontdekkingsreiziger was. Die proefondervindelijk moest uitvinden wat de werkende recepten waren. Die zich door de jungle van neurowetenschappelijke kennis een weg moest banen. De opgedane ervaringen en ontstane ‘paden’ deel ik graag. Maar bovenal krijg jij zelf de ruimte om te experimenteren met wat er voor jou wel werkt!

Als trainer had ik mezelf voor genomen om creatieve en interactieve werkvormen te gebruiken en PowerPoint achterwege te laten. Voor veel workshops en trainingen lukte mij dit aardig, maar ik had behoefte aan een handvat voor trainingen/ workshops op het gebied van veranderings- en transformatieprocessen.

De training rond Breinleren was een ware eyeopener. Om een training vanuit het oogpunt van het brein op te bouwen gaf mij enorm veel inspiratie en verheldering. Ik begreep hoe ik nog meer elementen aan mijn trainingen kon toevoegen die het leerrendement verhogen en ik kreeg tools op mijn specifieke vraag.
Een voorbeeld van het verhogen van het leerrendement is het gebruik maken van foto’s of plaatjes. Wat 1 foto kan doen om de essentie van een tekst te onthouden is briljant! Ik hoor nog steeds deelnemers hierover die een training hebben gevolgd over trends in leren. De boodschappentassen die symbool stonden voor ons shopgedrag in trainingsland om overal het beste voor je halen, geweldig!


Zelf was de training van Jacquelien ook vol met details die het brein helpen om informatie te verwerken. Zij brengt de onderwerpen van het breinleren erg visueel.
Jacquelien kan goed haar kracht en kennis vertalen in haar eigen trainingen. Ze weet altijd de zintuigen te prikkelen als ondersteuning van het verhaal. Een training van Jacquelien herken je aan beeldmateriaal, de speelgoed tractor en een groot rood hart en de tijd vliegt voorbij!

Monika van Boheemen

Vrijwilligerscoördinator , Scouting Academy

Dit gaan we doen

De dag is een mengeling tussen een inleiding en een werkbijeenkomst. Op beeldende en interactieve wijze wordt de hersenpan voor je uiteengerafeld. Wat zit waar, maar vooral: wat doet het en wat heeft het met leren en onthouden te maken?

Tijdens de dag reik ik je informatie aan die je nodig hebt om je eigen leeractiviteit te ontwerpen. Er is een vast ‘route door het brein’ dat we gezamenlijk stap voor stap doorlopen, zodat je aan het eind van de training naar huis gaat met je eigen eerste of herziene opzet van een leeractiviteit.

Tussendoor krijg je steeds de gelegenheid om de informatie te laten bezinken. Dat kan je individueel doen of samen met de andere deelnemers. Je houdt je eigen werkelijkheid dan tegen het licht van de nieuw opgedane kennis.

We werken met een kleine groep deelnemers (max. 12). Zo heb ik gedurende de dag voldoende ruimte om ieders vragen te beantwoorden en suggesties te bieden. Het is dus een groepstraining, waarbij je mij uiteraard alle vragen kunt stellen die je hebt.

Deze dag heeft mij vooral meer inzicht geven over de “manieren van leren”. Voor mij persoonlijk was het heel fijn dat er visuele en tastbare dingen waren (het zakje aan het begin wekte al meteen mijn nieuwsgierigheid!). Het is niet alleen maar zitten, luisteren en ontvangen. Bewegen, praten en kijken was fijn en maakte het veelzijdig. Dit zorgde bij mij ook voor een hogere betrokkenheid en dat de opgedane nieuwe kennis toch ook beter bleef hangen. Jacquelien weet haar verhaal goed te brengen en ze is prettig om naar te luisteren.

Het belangrijkste voor mij is de bewustwording geweest. Waarom alle aspecten van de manieren van leren zo belangrijk zijn. Ik denk dat we in het onderwijs veel dingen “vanzelfsprekend” doen, maar wanneer we hier bewuster mee om zouden gaan, kunnen we er meer opbrengst uit halen.

Marieke Helmer

Leerkracht basisonderwijs onderbouw

  • Start: op aanvraag
  • Duur: 1 dag
  • Locatie: Omgeving Zwolle
  • Prijs: € 350,= (exclusief BTW)

Belangstelling? Mail dan gerust en dan onderzoeken we de mogelijkheden! 

 Hoe ziet de dag er praktisch uit?

  • Inloop vanaf 9:15 uur
  • We werken van 9:30 tot 17:00 uur
  • Inclusief koffie, thee en lunch
  • Inclusief een intakegesprek van een half uur via Skype
  • Inclusief het boek ‘Breindidactiek: helpen leren met breinkennis
  • Inclusief een uitgebreide mail met daarin alle gedeelde documenten, links en tips.
  • Inclusief een nagesprek van een half uur via Skype
  • Neem je een collega mee? Dan kost de training je € 300,= (exclusief BTW). Benoem dan bij het aanmelden dat je graag een collega meeneemt en vermeld zijn of haar naam en e-mailadres. 
  • Na je aanmelding krijg je een factuur die je vooraf betaald. 
  • De inschrijving sluit een week voorafgaand aan de training. Blijk je toch nog deze dag vrij te kunnen maken in je agenda, bel dan om te informeren of er nog een plekje vrij is.
  • Wil je deze training individueel volgen? Neem dan contact op.

Dit is wat deelname aan de dag je gaat opleveren

 

Je ontdekt het plezier van het delen van je expertise. Dat hoeft namelijk niet saai en degelijk te zijn, maar kan ook speels en uitdagend worden gemaakt!

Je kan onderbouwen waarom je jouw expertise op jouw manier overdraagt. Je hebt tenslotte kennis gekregen van de werking van het brein. Met die kennis kan je datgene wat je misschien intuïtief al deed of wilde gaan doen, onderbouwd inzetten. En dat geeft vertrouwen.

Het deelbaar maken van je expertise kost je veel minder tijd. Je weet nu wat leuke manieren zijn om je kennis te delen en die kan je op meerdere situaties toepassen. Je hebt de nodige bagage meegekregen, vol met werkende werkvormen.

 

Mijn grootste uitdaging als ik mensen iets wil leren, is om ervoor te zorgen dat ze actief meedoen tijdens het leerproces en dat het aanspreekt en dat het daardoor blijft hangen.

Tijdens de training kwam precies naar voren waarom sommige dingen daarbij wel helpen, waar informatie verwerkt wordt en op welke manier. Deze dingen heb ik meegenomen in het uitleggen van dingen bij mijn meiden op Scouting, maar ook voor presentaties in de wijk. Ik heb het idee dat de deelnemers nu actiever meedoen bij de presentatie en bepaalde inzichten daardoor ook eerder inzien of informatie beter onthouden.
Ik zou willen dat ik meer en eerder zulke presentaties had gehad, door de interactieve manier van presenteren was ik zelf meer geïnteresseerd  in het onderwerp, bleef het beter hangen en werd het geen sleur.
Je merkt ook dat Jacquelien weet waar ze het over heeft en zelf passie heeft voor datgene waar ze voor staat! Dit brengt ze in alles over en weet daardoor ook anderen, in ieder geval mij, aan te steken. 

Nienke van der Veen

Eigenaar, Nien!

Wil je de training met collega’s volgen?

Deze trainingsdag verzorg ik ook veelvuldig voor teams en netwerkbijeenkomsten. Vind je dit interessant, neem dan contact op om de mogelijkheden te onderzoeken.

De trainer: Jacquelien Willemse

Jacquelien-Willemse-2014-boekfoto2-e1420020463108

Net als vele andere mensen die zich bezighouden met het overbrengen van hun deskundigheid, hield ik al vanaf het begin van mijn loopbaan bezig met ‘wat werkt nu eigenlijk echt’. Vele studieboeken werden doorgeworsteld om te onderzoeken wat nu de ‘werkzame bestanddelen’ waren voor een succesvolle training of andersoortige leeractiviteit.
In die zoektocht stuitte ik in 2007 tijdens een Algemene Ledenvergadering (meestal niet de meest inspirerende bijeenkomsten) op een vraag van een bestuurslid van het NVO2. Zij stelde de vraag ‘wie wil er mee op ontdekkingstocht naar hoe we alle nieuwe inzichten uit de neurowetenschap kunnen vertalen naar de praktijk van trainers, opleiders en docenten?’ Die vraag raakte me!

Tijdens mijn studie Psychologie kreeg ik in het eerste blok van het eerste jaar het vak neurobiologie met het boek ‘Brain, mind and behaviour’. In 6 weken was het de bedoeling dat ik dat tussen de oren kreeg. Die 6 weken werden voor mij iets korter, want ik kreeg in de 3e week dat ik studeerde een flinke griep. Het tentamen van dit vak werd dan ook gehaald met behulp van de nodige samenvattingen van anderen …
En wat ik van het vak heb onthouden? Nou, dat het een mooi geïllustreerd boek was en dat ik het toch niet meer nodig zou hebben. Dat boek heb ik dus snel nadien weggedaan … En een spijt dat ik nu heb …

Tijdens die algemene ledenvergadering doorzag ik eindelijk het nut van breinkennis. Want hoe mooi zou het zijn dat als je weet hoe de bovenkamer werkt, je daar jouw ontwerp van de leeractiviteit op kan aanpassen! Maar er was nog wel wat werk te doen, want de kennis lag niet (zoals nu meer het geval is) voor het oprapen.

Samen met een ‘kopgroep’ gaven we invullen aan het thema ‘breinleren’ vanuit het NVO2. Er werden lezingen met neurowetenschappers georganiseerd die maar half begrepen waarom deze kennis voor ons van waarde was. Er kwam een congres en een zomerfestival. Er kwam een themanummer van een tijdschrift. En als kers op de taart kwam er in 2011 het boek ‘Brein@work’ uit waarin vele inzichten uit de ontdekkingsreis waren opgetekend en beschikbaar werden gemaakt voor een groter publiek. Ook ik droeg bij aan met een hoofdstuk. Het boek werd zelfs genomineerd voor ‘Managementboek van het jaar 2011’.

Nu is het tijd dat meer mensen die niet hun vak hebben gemaakt van het delen van kennis deze inzichten ook krijgen. Want mensen iets laten leren is niet alleen voorbehouden aan trainers of docenten. Elke senior medewerker krijgt er mee te maken. Elke expert wordt uitgenodigd om z’n verhaal te vertellen. Jij ook?

Met het Breinlaboratorium geef ik graag door wat de zoektocht naar ‘wat werkt nu eigenlijk echt’ ben tegengekomen. En nodig ik je uit om mee op ontdekking te gaan en te experimenteren in je eigen dagelijkse situatie.

Wil je nog meer weten over mij en mijn achtergrond? Kijk dan zeker eens hier.

Contact opnemen met Jacquelien Willemse

Heb je vragen of wil je van Jacquelien weten of deze dag bij jouw behoefte aansluit? Neem gerust contact met me op!

Klik hier om mijn andere diensten te ontdekken.

Door Zien Wijzer

Postadres
De Sikkel 3
8141 HD Heino
06-53 424 177

 

Bezoekadres
A. van Sonsbeeckstraat 1
8141 VA Heino

KvK 65 783 808
Bank NL76 KNAB 0255 2584 02
Algemene voorwaarden   |   Privacybeleid
Disclaimer

Zusterbedrijf van Guide to Lead

© 2017 Door Zien Wijzer – alle rechten voorbehouden

Pin It on Pinterest

Share This

Deel deze informatie met je netwerk!

Shares