Blog D - Header NB waarom het aantal niet telt

 

Waarom het aantal sheets niets zegt over de lengte van je presentatie

Hoe vaak heb jij de vraag gehad uit hoeveel slides je presentatie bestaat, als mensen eigenlijk de vraag hadden ‘hoe lang duurt jouw presentatie?’ Er lijkt iets te zijn ontstaan als een maat voor de lengte van je presentatie en je hoeveelheid slides. Maar wat zegt dat aantal?

Ik snap goed dat je publiek (of de organisatoren van de bijeenkomst) wil weten hoe lang je presentatie duurt. Niet meer dan redelijk, sterker nog, in de ‘presentatie etiquette’ is het van groot belang dat je je ook echt houdt aan de maximale gegeven duur. Niets is vervelender dan bijeenkomsten die uitlopen, vooral als er sprake is van een onderlinge afhankelijkheid van sprekers. Voor jou als spreker is dit ook van belang als je de tweede bent. Ook jij hebt tenslotte een boodschap die je niet voor niets wilt overbrengen!

Het is alleen een groot misverstand om de duur van de presentatie af te meten aan de hoeveelheid slides.

Uiteraard ben ik in het algemeen geen voorstander van 100 slides voor een presentatie van een uur. Echter, er kunnen zo maar hele goede redenen zijn om dat wél te doen. Zo zit er in mijn ‘presentatie-collectie’ een presentatie waarin een test is verwerkt met betrekking tot visuele verwerking. En die heeft nu eenmaal de nodige beelden nodig …

 

Een andere tendens die je ziet is een soort tegenreactie op de ‘presentatie-moeheid’ die is ontstaan. Je hoort sommige mensen die een presentatie geven nu vaak ook vol trots zeggen dat ze een ‘PowerPoint’ vrije presentatie geven. Vanuit het brein bezien, mis je dan een aantal kansen om de impact van je verhaal te versterken. Het brein wordt vaak overladen met auditieve informatie, waarvan de hoeveelheid informatie die kan worden onthouden, erg laag scoort. Volgens mij worden dan doel (impact hebben) en middel (geen presentatie) door elkaar gehaald…

Als ik weet vanuit de wetenschap dat wij zo enorm goed zijn in het opslaan van beelden, dan kan mijn presentatie er maar beter heel beeldig uit zien. En ja, dat kost (meer) slides! Omdat je met elke slide een statement wilt maken. Een statement die nu eenmaal beter blijft hangen met die visuele boodschap erachter.

Less is more gaat daarbij dus echt niet altijd op. Soms zou ik willen zeggen: more is less … Maar dan wel van het goeie …

 

Als er grenzen worden gesteld vanuit de organisatie ten aanzien van de hoeveelheid slides, zie je soms bijzonder krampachtige presentaties ontstaan. De vraag is alleen of met het limiteren van het aantal slides de achterliggende doelen ook echt worden bereikt…

3 veelgebruikte trucs die worden toegepast om het aantal slides te verminderen op een rijtje en de destructieve werking hiervan:

  1. Het lettertype aanpassen/ verkleinen: Er bestaan richtlijnen op het gebied van het gebruik van de lettergrootte in presentaties. Wordt de ruimte minder, dan zie je slides voller en voller gepropt worden om toch maar alles op de slide te krijgen. Om nog maar te zwijgen van het ‘rommelen aan de marges’. Waardoor de teksten nog slechter leesbaar worden. Naast dat je de ogen van je toehoorders aan het tarten bent, is de vraag wat hiervan wordt onthouden. Tekst is namelijk auditieve informatie voor het brein en als je ook al praat, dan wordt het niet beter onthouden.
  1. Plaatjes over elkaar en naast elkaar presenteren/ schikken: Collages maken van beelden is tegenwoordig met diverse apps op de smartphone zo geregeld. In een presentatie meerdere beelden tegelijkertijd presenteren, waarbij de toehoorder niet zelf de regie heeft over hoe lang er naar het beeld gekeken kan worden, blijven de beelden zo niet plakken. Bij een grote hoeveelheid plaatjes (hoe mooi ook geschikt) moet het brein telkens keuzes maken, welk plaatje te gaan bekijken. Daarnaast zie je ook dat er soms foto’s in een ‘diavoorstelling’ worden getoond. Ook dit lijkt slim om niet te veel slides te krijgen. Het brein heeft echter liever 1 plaatje per slide om op te focussen.
  1. Meerdere boodschappen bij een slide meegeven: dit geheel in het kader van ‘als er geen ruimte voor meer slides, dan vertel ik toch gewoon heel veel per slide?’ Tja, in hoeverre ondersteunt of versterkt de slide dan nog je boodschap?

En? Op welke heb jij jezelf kunnen betrappen? Heel menselijk hoor en voor ik de expertise had die ik nu heb, kwam dit ook weleens bij mij terug…

 

Een verhaal opgedaan onderweg …

Ergens aan een ontbijttafel in een hotel werd niet alleen het ontbijt opgeschept… Een aantal managers zaten aan de ontbijttafel behoorlijk op te scheppen, maar dan over de presentaties over de behaalde resultaten van hun afdeling die ze straks mochten gaan geven. Ze waren tegen elkaar aan het opbieden. Over de hoeveelheid slides van hun presentatie! De bij hen geldende onderliggende aanname bleek te zijn dat je presentatie beter is, als je de meeste slides hebt. Wat had ik graag door het sleutelgat gekeken om te zien welke van de presentaties nu echt ‘gewonnen’ heeft. En winnen gaat in dit geval over een heel andere meetlat dan de hoeveelheid slides. Winnen gaat over wie de meeste impact heeft gehad met z’n verhaal ondersteunt door een presentatie bij de toehoorders. Hierin telt het aantal niet …

 

In de online training ‘Prachtige Krachtige Presentaties Maken’ bied ik je de mogelijkheid om te ontdekken wat jouw presentatie aan impact kan groeien.

Alleen al de eerste ‘voorbereidingsopdracht’ biedt veel aanknopingspunten voor je eerste vijf sheets. Sheets die zorgen voor focus richting je toehoorders. Sheets die het brein in de ontvangende stand kunnen zetten. Sheets die aangrijpen, zodat er dan een aangrijpingspunt is bij de toehoorder.

Mag ik jou straks meetellen als een van de deelnemers van de online training? 😉

 

NB. Voor mensen die Prezi gebruiken als tool, lijkt het misschien dat dit niet van toepassing is. Echter niets minder is waar. Gebruik je deze tool dan is eigenlijk elke klik die je gebruikt op het canvas een ‘slide’. En daarvoor blijft het bovenstaande gelden …

 

Expertise expert Jacquelien Willemse breininzichten

Krijg GRATIS het e-book ‘4 Breininzichten om je expertise te laten doorzien’.

Voornaam *
E-mailadres *

Jouw gegevens worden alleen door Door Zien Wijzer gebruikt en niet aan derden verstrekt

Door Wie Wijzer?

Jacquelien Willemse van Door Zien Wijzer helpt je met het vertalen van jouw expertise naar het lerende brein van anderen.

 

Ze is van huis uit Arbeids- en Organisatiepsychologe. Ze is gecertificeerd als trainer en heeft (post) Academische leergang  tot strategisch opleidingsadviseur gevolgd. Ze geeft al jaren trainingen op het gebied van leiderschap en persoonlijk functioneren. Ze professionaliseert al ruim 15 jaar trainers, docenten en andere experts op het gebied van didactiek en in het bijzonder de werking van het lerende brein.

 

Jacquelien is gedreven in het mensen dingen laten doorzien. Doorzien als een combinatie van doorhebben en doorleven. Doorzien waarbij zowel de ratio als de emotie bij elkaar komen en je inzichten niet meer kan terugdraaien. Maar ook door letterlijk te laten ‘Door zien’ met vele beelden, metaforen, symboliek, ritueel en verrassing.

 

Klik hier voor meer informatie over de achtergrond van Jacquelien

Door Zien Wijzer

Postadres
De Sikkel 3
8141 HD Heino
06-53 424 177

 

Bezoekadres
A. van Sonsbeeckstraat 1
8141 VA Heino

KvK 65 783 808
Bank NL76 KNAB 0255 2584 02
Algemene voorwaarden   |   Privacybeleid
Disclaimer

Zusterbedrijf van Guide to Lead

© 2017 Door Zien Wijzer – alle rechten voorbehouden

Pin It on Pinterest

Share This

Deel deze informatie met je netwerk!

Shares